субота, 23 грудня 2017 р.

Вода - розчинник

Іларіонівська філія III  cтупенів комунального опорного загальноосвітнього навчального закладу  «Іларіонівська середня загальноосвітня школа  I – III cтупенів Синельниківської районної ради  Дніпропетровської області»
Секція: природознавство

Тема:  Вода - розчинник
Роботу  виконав
Іванов Максим Іванович
учень 3 класу,

Науковий керівник:  Батраченко
Катерина  Григорівна
 смт   Іларіонове
2017р.

                                   Зміст
Вступ …………………………………………………………….1
Основна частина………………………………………………...1
Пропозиції ………………………………………………………4
Висновки………………………………………………………....7
Додатки…………………………………………………………..8
Список літератури………………………………………………14
 Мета: дослідити  розчинність різних речовин у воді;
           визначити від чого залежить колір, смак, запах водного розчину;
           дізнатися про корисні та шкідливі розчини;
           вчитися висловлювати власні міркування за результатами
           спостережень та дослідів;
           отримати достатні знання з метою правильного поводження в побуті
           та природі.
Матеріали та обладнання: склянки з водою, палички для
          перемішування  речовин, лупа, паперовий фільтр для води, речовини  
          для  дослідження.
                            Хід та результати досліджень
    I. Вступ
    Вода оточує нас повсюди. Вона міститься не лише у водоймах, а також
під землею та у повітрі. Вона покриває приблизно 4/5 земної поверхні.
    Усі живі істоти складаються з води: тварина – на 75 ٪, люди –  на 70 ٪  ,
мозок людини –  на 85 ٪, кров – на 95 ٪ .
      Вода – багатство Землі. Вона забезпечує сприятливі умови для життя 
рослин, тварин, людей. Без води людина може прожити  недовго. З допомогою води люди готують їжу, водою миються, перуть, поливають рослини. Людина витрачає близько 200 л води на добу.
    Кожен з нас потребує чистої води. Вона – основа здорового життя.
    З  популярної дитячої енциклопедії  О. Є. Чижевського « Екологія. Я пізнаю світ» дізналися, що ми не можемо покладатися  на чистоту води просто з крана.  Навіть коли вона прозора на вигляд і нема неприємного запаху, вона містить невидимі неозброєним оком забруднення, які
небезпечні  для нашого здоров’я.
     З  води, що потрапляє до нас в дім через водогін, в наш час виділено
понад 2 тисячі різних забруднень ( гербіциди,  пестициди, свинець, миючі
засоби, промислові розчинники ).  Тому дослідження води як розчинника  в наш час має  важливе значення.
    II. Основна частина
    Вода – це рідина без смаку, кольору, запаху.
    Вона може розчиняти різноманітні речовини. Тоді утворюються розчини. Розчинятися у воді можуть тверді, рідкі й газоподібні речовини. Можна приготувати розчин солі, цукру, оцтової кислоти.
    Крім розчинів, які можна приготувати, є природні розчини. Це вода морів, мінеральних джерел, сік рослин, кров людей і тварин.  У природі не існує абсолютно чистої води. Майже всі рідини, які ми бачимо в повсякденному житті, є розчинами. Вода з-під крана  є розчином
води з домішками заліза. Перш ніж потрапити в склянку, вода тече по залізних трубах, вбираючи молекули заліза.
   У  річковій, озерній, дощовій воді можуть міститися будь-які домішки.
     З науково-популярної  статті М. Янко «Незвичайні дощі» ми дізналися, що колись у країнах Західної  Європи  випадали «криваві» дощі. А в 1956 році біля Києва пройшов «молочний» дощ.
   - Звідки і чому пройшли «криваві» і «молочні» дощі ?
    Науковці пояснюють, що причиною таких дощів є вітер ураганної сили. Пролітаючи над далекими пустелями, він часом піднімає вгору багато
червоного пилу і несе з собою. Пил, змішуючись з краплями дощу, випадає
у вигляді «крові». Якщо вітер підхоплює пил крейди або білої глини, то
краплі дощу забарвлюються в білий колір.
      З літературних джерел  стало відомо, що за часів Олександра Македонського, коли армія полководця йшла по жарких країнах, солдати часто відчували спрагу і, добираючись до  річки, набирали воду і жадібно  її випивали. Одного разу армію охопила страшна хвороба, від якої багато воїнів померли. Багато – але не командний склад. Виявляється, вони користувалися срібними черпаками і зберігали воду у срібному посуді.
     Виникають питання :
- Які розчини корисні,  а  які  шкідливі для людини ?
- Що впливає на колір, смак, запах розчину ?
- Які речовини розчиняються у воді, а які нерозчинні.
     Дослідження проводилося з речовинами:  крейда, пісок, камінь, глина,
пральний порошок, шампунь, миючий засіб, крохмаль, борошно, цукор, лимонна кислота, мед, кава, зелений чай, малина, сода харчова, олія, сіль.
    Під час дослідження було використано методи:
   - спостереження;
   - узагальнення;
   - дослідницький;
   - проблемний;
   - практичний;
   - інструментальний;
   - робота з науково-популярною літературою;
   - використання інтернет- ресурсів.
    Дослід № 1. У склянку з водою вкинули білу крейду, розмішали її . Розчин став білим. Частинки крейди плавали у воді. Через деякий час уся крейда осіла на дно склянки. Вода відстоялася і стала прозорою.
   Це свідчить, що крейда не розчиняється у воді.
   Дослід № 2. У склянки з водою вкинули  крейду різних кольорів, розмішали її. Частинки кольорової крейди  плавали у воді. Розчини стали такого кольору, якого була крейда.
   Це свідчить, що частинки речовини, яка змішується з водою передають їй свій колір.
    Дослід № 3. У склянку з водою вкинули камінчики, розмішали їх. Камінчики опустилися на дно склянки. Вода стала прозорою.
    Це свідчить, що камінь не розчиняється у воді.
    Дослід № 4. У склянку з водою вкинули пісок, розмішали його. Розчин
   став каламутним. Через деякий час пісок осів на дно склянки. Вода відстоялася і стала прозорою.
   Це свідчить, що  пісок не розчиняється у воді.
    Дослід  № 5. У склянку з водою вкинули глину, розмішали її. Розчин
став каламутним. Частинки глини плавали  у воді. Через деякий час вода                                          стала світлішати, глина почала  осідати на дно склянки.
    Це свідчить, що глина не розчиняється у воді.
    Дослід № 6. У склянку з водою влили шампунь, розмішали.  Розчин
став прозорим.
    Це свідчить, що шампунь розчиняється у воді.  
    Дослід № 7. У склянку з водою влили миючий засіб, розмішали його.
Розчин став прозорим.
    Це свідчить, що миючий засіб розчиняється у воді.
  Дослід № 8. У склянку з холодною водою вкинули пральний порошок,
довго розмішували його. Розчин став білого кольору, у воді – плавали
дрібненькі білі частинки порошку, які осідали на дно склянки.
     Це свідчить, що у холодній воді пральний порошок не розчиняється.
    Дослід № 9. Розчин з пральним порошком підігріли, розмішали його.
Вода стала прозорішою, деякі білі частинки осіли на дно склянки.
    Це свідчить, що пральний порошок краще розчиняється в теплій воді.
   Дослід № 10. У склянку з водою  вкинули крохмаль, розмішали його.
Розчин став  каламутним. Через  деякий  час крохмаль осів на дно склянки. Вода відстоялася і стала прозорою.
   Це свідчить, що крохмаль не розчиняється у воді.  
   Дослід № 11. У склянку з водою вкинули  борошно, розмішали його.
Розчин став білим. Частинки борошна плавали у воді. Через  деякий  час вони осіли на дно склянки. Вода відстоялася і стала прозорою.
    Це свідчить, що борошно не розчиняється у воді.
   Дослід № 12. У склянку з водою вкинули цукор, розмішали  його. Вода
стала прозорою, солодкою на смак.                                                              
    Це свідчить, що цукор розчиняється у воді і передає їй свій смак.
   Дослід № 13. У склянку з водою вкинули соду харчову, розмішали її паличкою. Вода стала прозорою.
    Це свідчить, що сода харчова розчиняється у воді.
    Дослід № 14. У склянку з водою вкинули  мед, довго мішали паличкою. Розчин став жовтого кольору , солодкий на смак.
    Це свідчить, що  мед  розчиняється у воді, передає їй свій смак і колір.
     Дослід № 15.  У склянку з водою вкинули лимонну кислоту, розмішали
її паличкою. Вода стала прозорою, кислою на смак.
    Це свідчить, що лимонна кислота розчиняється у воді і передає їй свій смак.
     Дослід №16. У склянку з гарячою водою вкинули  каву,  розмішали паличкою. Розчин став коричневого кольору, зі смаком і запахом кави. 
     Це свідчить, що кава розчиняється у воді, передає їй свій смак , колір і запах.                                                                                                                      
    Дослід № 17.  Один  пакетик зеленого чаю залили гарячою водою. Вода стала зеленуватого кольору з  ароматом  меліси та смаком м’яти.
    Це свідчить, що  природний сік меліси  та  м’яти розчиняється у воді, передає їй свій смак, колір, запах.
    Дослід № 18. У склянку з гарячою водою вкинули  ягоди малини,
розмішали паличкою. Вода стала рожевого кольору зі смаком і запахом
малини.
   Це свідчить, що природний сік малини розчиняється у воді, передає їй свій смак, колір, запах, корисні поживні речовини.
   Дослід № 19. У склянку з водою налили олію, розмішали паличкою. Вода
стала прозорою, олія  піднялася на поверхню води.
    Це свідчить, що олія не розчиняється у воді.
   Дослід № 20. У склянку з водою вкинули сіль, розмішали її паличкою.
Вода стала прозорою, солоною на смак. На дні склянки з’явилися якісь
частинки  чорного та сірого кольору. 
    Це свідчить, що сіль розчиняється у воді і передає їй свій смак.
    Дослід № 21. Суміш солі з водою пропустили через фільтр. Ми побачили
на фільтрі ( паперова  серветка) дрібненькі частинки чорного та сірого  кольорів.
    Це свідчить, що сіль має домішки, які не розчиняються у воді.
                                               
                                            Пропозиції  
  1. Під час проведення досліду № 20 із  кухонною кам’яною сіллю, ми
     переконалися,  що у сольовому  розчині є частинки, які не розчинилися.    
     Щоб ці домішки  не потрапляли до нашого організму, можна  перед
     тим, як  солити їжу,  розчинити сіль у  невеликій кількості води.  Коли
     домішки осядуть на дно, вилити сольовий  розчин в їжу так, щоб 
     нерозчинені  шкідливі частинки  залишилися на дні склянки. 

2. Відомо, що метал при тривалому контакті з водою починає в ній
    розчинятися. Тому, не бажано залишати  воду  в  алюмінієвому  та
    емальованому  посуді. Краще  всього залишати  воду в скляній 
    або дерев’яній  відкритій  ємності.
3. Вода з розчиненими в ній компонентами набуває нових якостей.
    Вона може бути корисною чи шкідливою для людини.
    Вода здатна «зцілювати», і вона може руйнувати організм людини.
    Деякі вчені вважають, що багато хвороб пов’язані з недостатньою
    кількістю рідини в організмі. Відомо, що мозок на 85 ٪ складається
    з води. При її дефіциті у людини болить голова. Тому потрібно
    підтримувати водний баланс в організмі.
4. Та вода, що приходить до нас в дім по залізних трубах і проходить
     обробку в очисних станціях , містить забруднення. Така вода шкідлива.
     Вона  потребує доочищення. Підвищити якість води можна,
     встановивши  у своєму домі індивідуальні системи очищення води.
    -  Яким способом  ще можна очистити воду в  домашніх умовах ?
    Воду поставити в посудині в морозильну камеру. Через деякий час біля
    стінок посудини вода підмерзає. Це  вода, в якій є частинки  важких
    металів, що замерзає швидше. Це шкідлива вода. Воду, яка не замерзла  
    потрібно перелити в інший посуд і знову – в  «морозилку» або на мороз
    взимку. Після того, як у посуді, виставленому  на мороз, вода замерзає
    на 2/3, воду, яка залишилася виливаємо: в ній  всі  шкідливі хімічні
    домішки і солі.                                                                                                             

Лід, який залишився і є очищена вода.   Його  потрібно розморожувати

    при  кімнатній температурі. Люди, які п’ють талу воду  стають більш
    здоровими, працездатними,  їх  організм омолоджується.
5. Академік  Л. А. Кульський описав цілющі властивості срібної води і
     методи її використання в медицині. Розчин срібла здатний вбивати   мікроби.                                                            
   - Як в домашніх умовах можна одержати таку воду ?
    В кип’ячену воду опустити кілька срібних речей і добу настоювати в  темному  місці. Пити таку воду по ½ склянки 3 рази в день за півгодини
до вживання їжі. Вчені  довели, що срібна вода надійно захищає організм  від  патогенних мікроорганізмів, посилює  імунітет. Але срібну воду  не можна вживати довгий час. 

6. Найкраща вода для пиття –  природна. Корисно зранку пити воду,
    збагачену киснем. Для цього багато  разів  ( від 10 до 40 ) її повільно
    переливають із склянки в склянку.
7. Дітям корисно пити чай, сік, молоко, напої з фруктів, ягід, меду.
8. На думку лікарів найбільш  шкідливі для дітей  кока-кола, солодкі
    газовані  напої. Кока-кола містить такі шкідливі речовини, що за  
    декілька годин  позбавляє цвях іржі і в цьому  напої дуже багато цукру.


 8. На Землі дуже мало питної  прісної води. То ж давайте берегти,
   економно  витрачати воду – безцінне багатство нашої планети !

                                     III.  Висновки.

1. Під час дослідження  було виявлено що усі речовини  можна поділити
    на розчинні  і нерозчинні у воді.

Розчинні речовини

 Нерозчинні  речовини
Цукор,  сіль,  харчова сода, 
мед, лимонна кислота, кава,
шампунь, миючі засоби,
пральний порошок.


Крейда,  пісок, глина, олія,
борошно, крохмаль, камінь.

2. Розчин може мати  різний колір, смак, запах, який залежить
    від кольору, смаку, запаху речовини, що розчинилася у воді.
3. Розчиненню речовин сприяє  нагрівання води та перемішування
    розчину.
4. Вода, в залежності від того, що в ній розчинено, може  бути корисною
    або шкідливою.
5. Вода, яку ми вживаємо для пиття, потребує доочищення  від домішок,  
    яке  можна здійснити через фільтри або  іншими способами.
6. Мийні засоби ( мило, шампунь, пральний порошок ) через високу  
    здатність видаляти бруд, широко  використовуються в побуті для прання
    білизни, миття тіла, посуду, приміщення. Мийні засоби є небезпечними
    забруднювачами води та навколишнього середовища.     
Додатки
 Дослід № 1. Крейда не розчиняється у воді.
 Дослід № 2. Колір розчину  залежить від кольору речовини,  яка змішується з водою.
 Досліди № 3, № 4, № 5  Камінь, пісок, глина не розчиняються у воді.

 Досліди № 6, № 7. Шампунь, миючий засіб розчиняються у воді.

Дослід № 8. Пральний порошок не розчиняється у холодній воді.
Дослід № 9. Пральний порошок краще  розчиняється у теплій воді.

Дослід № 10.  Крохмаль не розчиняється у воді.
  Дослід № 11.  Борошно не розчиняється у воді.

Дослід № 12.  Цукор розчиняється у воді.
Дослід № 13. Сода харчова розчиняється у воді.
Дослід № 14.  Мед розчиняється у воді.
Дослід №15.  Лимонна кислота розчиняється у воді.
Дослід № 16. Кава розчиняється у воді.
Дослід № 19. Олія не розчиняється у воді.

 Дослід № 20. Сіль розчиняється у воді.
Дослід № 21. Сіль має домішки, які не розчиняються у воді.
   
            Корисні   розчини
 Компот  із  сухофруктів                           
     Вітамінний чай
Апельсиновий   напій
Напій з лимону
Малиновий напій
Мінеральна вода
Використання  людиною  води  як  розчинника в побуті

Миття  посуду в розчині миючого   засобу.  
Вологе прибирання  приміщення.   
Підживлення рослин добривами.
                                                                         
   Миття  рук з милом.
Консервація фруктів, овочів.
Приготування  їжі та напоїв.
Методи проведення дослідницької роботи:
Робота з літературою, проблемний.
Спостереження, практичний, інструментальний

                         
 Список  літератури

Екологія: Я пізнаю світ: Дитяча енциклопедія / Автор упорядник
 О. Є Чижевський. – К .: Школа, 2005. – 414 с. (с. 120, с. 121, с. 263,
  с. 266 )
Енциклопедія для дітей / Упорядник В. П. Товстий / - Харків: Промінь,
2008, - 240 с.
Твоя планета Земля: Кн. для читання про природу для мол. школярів/
Автори-упорядники: В. О. Мартиненко, В. М. Волощук. –  Донецьк: ТОВ «Глорія Трейд». – 2009. – 352 с. (с. 74, с. 75, с. 76 )
 Я дослідник. Робочий зошит учня. 3 клас /  О. М. Должек, 
І. А. Твердохвалова. –  К. : Видавничий дім « Освіта», 2017. – 48 с.
 Секреты долголетия. Как прожить до 100 лет  / составитель  И. С.Алексеев – Донецк: ООО «Глория Трейд»,  2013. – 704 с. ( с. 265,  с. 266, с. 271,
с. 277, с. 278, с, 279.)
Природознавство: підручник для 3 класу загальноосвітніх навчальних
закладів. / І. В. Грущинська. – К. : Видавничий дім « Освіта», 2013. – 176 с

Немає коментарів:

Дописати коментар